Chorvatsko a itálie 2020

#leto2020 #obytnakemkmori

Naše letošní cesta do Chorvatska a Itálie živě - cestujeme v přímém přenosu obytným vozem k moři

 

 

Ve čtvrtek 11. června jsme vystartovali obytným vozem z Liberce na cestu do Chorvatska a Itálie,
abychom získali vlastní zkušenost s tím, jak cestování obytným vozem do nejoblíbenějších
prázdninových cílů v letošním roce probíhá. Je to stejné jako dříve nebo je to spojeno
s komplikacemi? Nebo je to letos dokonce příjemnější než kdy jindy?


Sledujte náš seriál, budeme po dobu více než jednoho týdne pravidelně doplňovat naše postřehy
a poznatky. Chceme vám přinést autentickou zprávu o dění v Chorvatsku a Itálii, o cestě do těchto
zemí, zkušenosti s případnými kontrolami na cestě, přiblížit současnou cenovou úroveň služeb
a podělit se o tipy, které cestou ověříme.

 

 

Díl 17. Corvara - Liberec: hezkou cestou domů a závěr z naší cesty

úterý 23. června 11.00 hod.

V úterý naše testovací tour bohužel končí... vydáváme se na druhou nejdelší cestu našeho putování, kterou si alespoň z hlediska výhledů do krajiny zpříjemníme tím, že skoro mineme dálnice. Úsek v délce 720 km lze nakonec i bez dálnice zajet za den a aspoň "něco uvidíme" ;-)

Vyjíždíme směrem na Passo Valparola, dále na Passo di Falzarego a pak už sjíždíme do slavné (olympijské) Cortiny d'Ampezzo. Cestou několikrát zastavujeme a rozhlížíme se po krásném horském světě kolem nás, fotografujeme...

Z Cortiny jedeme přes Passo Tre Croci k jezeru Misurina. Dále sjíždíme údolím do Dobbiaca a tam najíždíme na silnici, která nás dovede do Rakouska. Průjezd do Rakouska by měl být již více než týden (od 15. června) volný a my ověřujeme, že to tak skutečně je - doprava proudí přes hranici oběma směry bez jakékoli policejní kontroly.

Jedeme do Lienzu a z něj údolím pod svahy nejvyšší rakouské hory Grossglockner na Felbertauernpass. Felbertauernstrasse je placená silnice, na mýtnici s člověčí obsluhou platíme za průjezd obytným autem stejně jako osobní vozy 11 EUR. Řidičsky nenáročná silnice nás zavede do údolí do města Mittersill, z něhož přes Pass Thurn jedeme do Kitzbühelu. Stále obklopeni krásnými alpskými scenériemi pokračujeme do St. Johann in Tirol a dále přes Lofer již do Německa. Také hranice do Německa má být od minulého týdne již volně průjezdná, což opět pozitivně ověřujeme. Pokračujeme podél německorakouské hranice do Passau (cestou ještě jednou pro zkrácení cesty vjíždíme asi na 40 km do Rakouska - hranice opět zcela nehlídaná) a dále přes Strážný do České republiky (průjezd zcela volný). Mezi Strakonicemi a Příbramí poprvé najíždíme na dálnici a před půlnocí jsme doma.

 

Data k cestě Corvara in Badia - Liberec:

ujetá vzdálenost 730 km
čistý čas jízdy 12 hod.
průměrná rychlost 61 km/h
průměrná spotřeba 9,3 l nafty na 100 km
mýto (přepočteno na Kč, českou dálniční známku máme) 290 Kč

 

Závěr z naší testovací tour:

- hranice mezi Českem, Rakouskem, Slovinskem, Chorvatskem, Itálií a dále Německem navštíveným na zpáteční cestě jsou volně průjezdné
- v žádné zemi není nařízena karanténa, předložení negativního COVID testu či jiné formality
- jediná (minimální!) "nenormálnost" spočívá v nadiktování telefonního čísla chorvatské policii
- doporučujeme aktuálně ověřit možnost případného návratu z Itálie do Slovinska a Chorvatska (my jsme cestu absolvovali opačným, naprosto volným, směrem), v době našeho výjezdu platily jisté (evidentně nevymáhané) formality
- "nikde nikdo" - na silnicích, v kempech, v letoviscích, na výletních místech - a to bylo snad ze všeho nejlepší, letos jedinečné a neopakovatelné

 

Vyjeďte #obytnakemkmori také! ... #leto2020 totiž bude jenom jednou a právě začíná! ;-)

 

Díl 16. Corvara - Selva - Canazei - Arabba - Corvara: cyklistická Sella Ronda

pondělí 21. června 12.00 hod.

V pondělí jsme se vydali na cyklistickou okružní tour Sella Ronda. Je to cyklistická varianta oblíbené lyžařské okružní trasy. V našem případě začíná přímo pod kempem Colfosco (obecně lze nastoupit na trasu v libovolném místě okruhu a libovolným směrem) a po projetí čtyř průsmyků se vrátíme na stejné místo.

Vybrali jsme orientaci proti směru hodinových ručiček, zdála se nám trochu jednodušší z toho pohledu, že nejdelší je stoupání do prvního průsmyku a nejkratší do posledního. Začali jsme tedy 8kilometrovým stoupáním s 550metrovým převýšením do Passo Gardena (2136 m n. m.). Stoupání je až na výjezd z pár zatáček poměrně plynulé a není nijak extrémní (kolem 7 %). Z průsmyku jsou (podobně jako z celé okružní trasy) krásné výhledy na horský svět Dolomitů. Následuje sjezd s dlouhým rovným úsekem do rozcestí pod Passo Sella.

Stoupání do nejvyššího místa trasy, Passo Sella (2240 m n. m.), je opět plynulé s podobným sklonem jako do Passo Gardena (délka 6 km, převýšení 400 m). Následuje nejprudší sjezd na křižovatku pod Passo Pordoi, při němž nás bolí ruce z držení brzdových pák.

Passo Pordoi (2239 m n. m.) leží v téměř stejné nadmořské výšce jako Passo Sella, stoupání do něj je také poměrně plynulé s dobře zvladatelným sklonem (délka 6 km, převýšení 400 m). Z Passo Pordoi sjedeme nejdelším sjezdem do městečka Arabba. V Arabbě konečně najdeme hospůdku, ve které i v době mezi obědem a večerem vaří, Bar Peter naproti kostelu. Konečně oběd, který jsme plánovali už někde kolem Passo Sella!

Z Arabby nás čeká poslední stoupání okruhu Sella Ronda, do nejníže položeného průsmyku Passo Campolongo (1875 m n. m.). Jak jsme již z prvních tří průsmyků zvyklí, stoupání je opět plynulé (délka 4 km, převýšení necelých 300 m). Pokračujeme sjezdem (místy tak rozbitým, že rychlejší jízda by mohla znamenat pád z  kola, silničáři však již na některých úsecích pracují) do městečka Corvara in Badia, za kterým leží náš kemp Colfosco.

Projetí trasy Sella Ronda je krásný cyklistický zážitek, až budete v Dolomitech, určitě si ho dopřejte!

 

Cyklovýlet - základní charakteristika:

trasa Corvara in Badia - Passo Gardena - Passo Sella - Passo Pordoi - Arabba - Passo Campolongo - Corvara in Badia
délka 52 km
převýšení 1630 m
doba jízdy - se zastávkami a obědem kolem 5 hodin
vhodné kolo - silniční, horské nebo gravel bike (silniční je v Itálii klasika...)
profil jezdce - není třeba zvládat žádné extrémní stoupání, ale chce to aspoň trochu vytrvalosti ;-)

 

Díl 15. Corvara - Camping Colfosco

neděle 21. června 17.00 hod.

Po 210kilometrové cestě od jezera Garda přijíždíme do kempu Colfosco. Tento kemp je ideálním výchozím místem pro pěší a cyklistické túry v Dolomitech. (Je otevřený také v zimě, kdy je oblast jedním velkým lyžařským rájem.)

Jedná se o jednoduchý kemp využívaný obecně pro kratší pobyty. Travnatá část je vyhrazena pro stanování, s obytným vozem užíváte štěrkovou plochu na hranici travnaté zóny, kempingový nábytek tak lze postavit na příjemnější podklad.

Sociální zařízení je ve velmi dobré kondici, v době našeho pobytu byla otevřená jen jeho polovina, která však na "nápor" hostů (odhadujeme vytížení kempu mezi 5 a 10 procenty) naprosto stačila.

Za hezkého počasí, které jsme měli po celou dobu našeho pobytu, jsou z kempu fantastické výhledy všemi směry na horský svět Dolomitů ;-)

 

Ceny Camping Colfosco:

obytný vůz
- 15 EUR / noc

dospělá osoba (od 11 let)
- 9,50 EUR / noc

děti 3 - 10 let
- 6,50 EUR / noc

vyšší ceny se platí v italské hlavní sezóně od 18.07.2020 do 28.08.2020

na recepci se v současné době vyžadují roušky

 

Díl 14. Lazise - Corvara: Do Dolomitů, přímo na trasu Sella Ronda

neděle 21. června 12.00 hod.

V neděli jsme do jezera Garda vyrazili na poslední místo našeho tripu, do Dolomitů, do kempu Colfosco, který leží přímo pod jednou z lanovek známé lyžařské (a také cyklistické) okružní tour Sella Ronda.

Vybrali jsme trasu mimo dálnici, po silnici SS12 údolím Adiže do Trenta, a dále z Lavisu údolím Val di Cembra přes Cavalese, Predazzo, Moenu a Canazei již na trasu Sella Ronda, kterou zítra chceme jet na kole. Cesta není nejkratší a určitě není nejrychlejší, ale připadala nám přírodně zajímavější než po dálnici do Ponte Gardena a pak jediným údolím do Dolomitů. A to je pro nás karavanisty klíčové!

 

Data k cestě Lazise - Corvara in Badia:

ujetá vzdálenost 210 km
čistý čas jízdy 4,5 hod.
průměrná rychlost 47 km/h
průměrná spotřeba 10,5 l nafty na 100 km
 

Díl 13. Lazise - Torbole - Lazise: tip na cyklovýlet po jedné z nejhezčích silnic Evropy

sobota 20. června 11.00 hod.

V sobotu dopoledne se vydáváme na cyklovýlet po východním břehu jezera Garda. Máme v plánu jet až na sever jezera, do městečka Torbole. Vzhledem k tomu, že se necítíme dostatečně v kondici na extrémní převýšení i stoupání silnic na masivu Monte Baldo a ani na objezd celého jezera (přibližně 160 km), je snad jedinou vadou na kráse 108kilometrového výletu to, že tam i zpět pojedeme po stejné silnici. Ale jak se později ukazuje, cesta zpět odhaluje zcela jiné a neméně krásné scenérie ;-)

Po cestě pozorujeme obchody a restaurace, jsou otevřené, navštěvované (zejména Italy) - včerejší závěr z Lazise tak můžeme zobecnit na celý východní břeh Lago di Garda.

 

Cyklovýlet - základní charakteristika:

trasa Lazise - Garda - Malcesine - Torbole a stejnou cestou zpět do Lazise
délka 108 km
převýšení 560 m
doba jízdy - se zastávkami a obědem kolem 6 hodin
vhodné kolo - silniční, horské nebo gravel bike (poslední dvě však na Gardě nejsou příliš stylová)
profil jezdce - nedoporučujeme jezdcům, kteří mají obavy v hustším provozu (proplétání se v městečkách)

 

Díl 12. Lazise: pár podvečerních impresí

pátek 19. června 20.00 hod.

Lazise je malé město nacházející se asi 2,5 km severně od kempu Piani di Clodia. Jeho střed je typický pro města u Lago di Garda, na nábřeží najdete kromě promenády, kolem které jsou zejména restaurace, kavárny a cukrárny, také hrad, jehož kořeny sahají až do 9. století.

Mimo střed města je několik supermarketů. Do Lazise z kempu dojdete procházkou nebo dojedete na kole. Určitě stojí za návštěvu, fotky vás k ní jistě zamotivují ;-)

 

K současnému stavu fungování služeb v Lazise:

Služby ve městě jsou v současné době již zcela funkční, nenašli jsme snad žádné zavřené obchody a restaurace. V porovnání s chorvatskými letovisky bylo ve městě poměrně rušno, většina návštěvníků byli Italové, cizinců stále ještě pomálu... V Itálii je v obchodech zvykem nosit roušky (číšníci je nosí i v restauracích, mnozí Italové i na ulici), tak si je v letošním létě nezapomeňte na procházky a výlety brát s sebou!

Díl 11. Lazise: čtvrté místo našeho testovacího pobytu - u Lago di Garda v kempu Piani di Clodia

pátek 19. června 9.00 hod.

První ráno v kempu Piani di Clodia v Lazise u Lago di Garda. Tento kemp jsme vybrali jako čtvrté místo našeho testovacího tripu. Původně jsme chtěli vybrat některý z pěkných kempů u italského severního Jadranu v oblasti mezi městy Jesolo a Cavallino-Treporti (právě Cavallino-Treporti je ideální výchozí místo pro lodní výlety do Benátek), ale předpověď počasí na následující dva dny nás poslala o něco dál (velká výhoda cestování obytným vozem!). A nakonec jsme také u "moře", ne nadarmo Bavoráci říkají Lago di Garda "nejbližší moře z Bavorska". U pěkného "moře", jeho neopakovatelné přírodní scenérie těm z vás, které je ještě neznají, ukážeme v zítřejším dílu naší cestovní reportáže.

Kemp je členem sítě LeadingCampings a má 5 hvězdiček. I v letošní trochu pohnuté sezóně je velmi dobře udržovaný, na všech parcelách je pečlivě posekaný trávník, sociální zařízení (kterých je v kempu nepočítaně) patří k tomu nejlepšímu, co jsme kde viděli. Soustavu bazénů v době našeho pobytu právě napouštěli, takže jsme je nemohli posoudit.

Parcely jsou umístěny na terasách, které běží v poměrně strmém svahu od Lago di Garda směrem k příjezdové silnice spojující Peschieru s Lazise. K dispozici jsou v několika kategoriích, dle našeho názoru stačí již druhá nejnižší, která s elektrickým připojením, vodou a odpadem na parcele poskytuje vše, co si karavanista může přát.

Obsazenost kempu, kterou jsme odhadovali na méně než 5 procent, se poměrně značně změnila o víkendu. Dotaz na recepci ale udělal jasno v tom, že se jedná o víkendové hosty (Italy), v týdnu se má obsazenost zase prudce snížit.

Služby najdete v blízkém městečku Lazise. O tom je náš následující díl...

 

Ceny Piani di Clodia (orientační):

parcela Premium Classic
- červen 25 EUR / noc

dospělá osoba (od 10 let)
- červen 10 EUR / noc

děti 1 - 9,99 let
- červen 6 EUR / noc

dle sdělení recepce se jedná o snížené akční ceny, počítá se s nimi na celou letošní sezónu

při příjezdu do kempu vám změří teplotu a na recepci se vyžadují roušky

 

Díl 10. Krk - Lazise: přes Slovinsko do Itálie, k Lago di Garda

čtvrtek 18. června 10.00 hod.

Naše poslední ráno v Chorvatsku a vyrážíme do Itálie! S Chorvatskem se neradi loučíme, v kempu Ježevac bychom v dnes moderním home office režimu mohli strávit i podstatně delší čas než 2 dny...

Na výjezdu z městečka Krk máme ideální příležitost nakoupit na další cestu, všechny velké supermarkety se nacházejí na jednom místě na konci města směrem na most spojující ostrov Krk s pevninou. Po nákupu jedeme asi 25 km na Krčki most, na kterém se v jiných letech platí (jen ve směru z pevniny na ostrov) mýto, ale v letošní sezóně je v rámci podpory cestovního ruchu zdarma. Po výjezdu z mostu na pevninu už nás čeká jednoduchá cesta na hranice Chorvatska se Slovinskem téměř jen po čtyřproudých komunikacích (obchvat Rijeky a krátká dálnice směr Rupa). Po projetí mýtné brány před Rupou (za obytný vůz se platí 15 HRK) odbočujeme směr Pasjak - druhý blízký hraniční přechod do Slovinska. Na přechodu je před námi asi 7 aut, formality nulové (letmé kouknutí na občanku), zdržení 5 minut.

Pokračujeme Slovinskem po úzké, ale kvalitní silnici směr Terst (na cestě je jen několik malých slovinských obcí). Na hranici s Itálií je postavený stan přes silnici, v němž úřaduje (mává rukou) jeden slovinský policista (italští jsou nepřítomni). Jsme v Itálii, zemi ještě před několika týdny zapovězené!

Objíždíme Terst po obchvatu a pokračujeme po dálnici A4 kolem Benátek, Padovy, Vicenzy a Verony až na sjezd Peschiera del Garda. Na mýtnici platíme kartou za 290kilometrový průjezd karavanem 21,50 EUR. Jsme u jezera Garda, poblíž Lazise, které jsme vybrali jako další místo našeho testovacího pobytu.

 

Data k cestě Krk - Lazise:

ujetá vzdálenost 410 km
čistý čas jízdy 5 hod.
průměrná rychlost 82 km/h
průměrná spotřeba 9,4 l nafty na 100 km
mýto (přepočteno na Kč) 630 Kč

Díl 9. Krk: třetí místo našeho testovacího pobytu - Ježevac Premium Camping Resort

úterý 16. června 14.00 hod.

Na Krku jsme si vyhlédli Ježevac Premium Camping Resort přímo na kraji městečka Krk. Velmi moderní kemp spravovaný řetězcem Valamar leží přímo u moře. V době našeho příjezdu nám byly (bez rezervace!) nabídnuty také parcely v první ulici u pláže. Za desetieurový příplatek jsme neváhali a nabídky využili, stejně jako mnoho jiných hostů. První ulice od moře byly obsazené podstatně více než horní část kempu (ta byla prakticky prázdná).

Pro náš současný pracovní režim bylo místo ideální, home office pod modrým chorvatským nebem jsme střídali každou hodinu za 10minutové koupání v dosahu 20 kroků. Pláže v kempu jsou z drobných oblázků, na místní poměry velmi dobré. Nabízí lehátka a slunečníky zdarma. V těsné blízkosti pláže je restaurace, bar a zmrzlinář (s velmi dobrou zmrzlinou).

Stávající sociální zařízení jsou standardní, dobrá. V poslední fázi výstavby je však sociální zařízení č. 2 v blízkosti parcel u pláže, které (už jako téměř dokončené) vypadá na první ligu ;-)

Do městečka Krk rozkládajícího se kolem malého zálivu je to zadní bránou kempu (pěšky nebo na kole) necelý kilometr. V Krku najdete všechny standardní služby - mnoho restaurací přímo na nábřeží, obchody, stánky...

 

Ceny Ježevac Premium Camping Resort (orientační):

parcela u moře / výše na kopci
- červen 35 EUR / 25 EUR / noc

dospělá osoba (od 12 let)
- červen 10 EUR / noc

děti 5 - 11,99 let
- červen 6 EUR / noc

ceníky na pozdější dobu zatím nebyly zveřejněny, dle sdělení recepce se jedná o snížené akční ceny

Díl 8. Mali Lošinj - trajekt na (ostrov) Krk - (město) Krk: trajektem na další ostrov

úterý 16. června 9.00 hod.

V úterý ráno, po drobném mrholení, jsme vyjeli na další místo našeho testovacího tripu, směr ostrov Krk. Prvních 60 km jsme jeli po už známé hlavní silnici vedoucí po délce ostrovů Lošinj a Cres (spojených zvedacím mostem v Osoru) v opačném směru než v neděli. Od této silnice se u města Cres odděluje několikakilometrová silnice do malinké obce Merag a zejména tamního přístaviště trajektu na Krk, výrazně modernější než ta, po které jsme na hřeben ostrova vystoupali z Poroziny (od trajektu z Istrie). Pokud máte s karavanem obavu z úzkých silnic, je přístup na ostrovy Cres a Lošinj přes Merag výrazně jednodušší a bezpečnější.

Půl hodiny před odjezdem trajektu jsme byli na místě, cestou z kopce do přístavu koupili lístky v kanceláři společnosti Jadrolinija a počkali na trajekt. Vše bylo rychlé, stejně zorganizované jako cestou na Cres (popisovali jsme v neděli).

Plavba do obce Valbiska na Krku trvá necelou půlhodinu. Cestou můžete pozorovat okolní ostrovy, udělat pár hezkých fotek, a tak rychle uběhne.

Na ostrově Krk ujedete z přístavu Valbiska do městečka Krk asi 10 km. Nejbližší cesta je místy dost úzká, s mírnou zajížďkou lze jet i po větších komunikacích.

 

Trajekt společnosti Jadrolinija Merag (Cres) - Valbiska (Krk):

cena za obytný vůz do 7 m délky 204 HRK, nad 7 m délky 257 HRK
cena za osobu 15 HRK
v současné době pluje přes den každých 90 až 150 minut tam a zpět
doba plavby necelých 30 minut
 

Díl 7. Mali Lošinj: Rush hour na naší hotline 777 57 57 57 a malý cyklovýlet až na konec ostrova

pondělí 15. června 9.00 hod.

Pondělí bývá na naší informační lince, mailech a nakonec i v provozovně velmi rušno. Přes víkend vymyslíte vy, naši klienti, mnoho cestovních plánů a hned v pondělí je s námi diskutujete. Máme z toho samozřejmě radost ;-) ... i když někdy je to (zejména v ty pondělky) náročné zvládat.

Proto jsme na dnešek neplánovali žádné větší akce... od 9 do 21 hodin jsme, tak jako každý předprázdninový den včetně víkendů, k dispozici na naší hotline 777 57 57 57, odpovídáme velké množství vašich e-mailů a vyřizujeme nově došlé rezervace pronájmů. Ráno si tedy říkáme, že bychom snad mohli (s telefonem v pohotovosti) stihnout alespoň menší cyklovýlet z města Mali Lošinj na konec ostrova, k přístavišti lodí jezdících na sousední malý ostor Ilovik. A tam si dáme pozdní oběd v nějaké rybářské konobě, tak zní plán.

Po vyřízení ranního náporu, několika diskuzích na téma, jestli si opravdu myslíme, že je cestování obytným vozem v letošní sezóně tak vhodné (určitě! do poslední chvíle můžete změnit směr vaší cesty, a kde jinde najdete poměrně velkou izolaci při cestě i pobytu než v obytném voze - žádná letiště, velké hotely a podobně - jen malá letoviska s vaší soukromou parcelou v kempu, s malými hospůdkami...), se v poledne vydáváme na kole směr jižní konec ostrova.

Za stálého zvonění telefonů (a samozřejmě jejich vyřizování) dojíždíme do 12 km vzdáleného místa za dvě a půl hodiny a těšíme se na plánovaný oběd. K našemu velkému překvapení na konci ostrova není hospůdka, bar a ani stánek... po pořízení pár fotek šlapeme zpět na hřeben ostrova, 235 výškových metrů snad na 2 kilometrech! Je dobré nevěřit zvyklostem a skutečnosti prověřovat... Google by nám napověděl, že tam žádná možnost občerstvení není.

Po dalších 12 km za velmi drobného mrholení přijíždíme do našeho v současnosti domovského města Mali Lošinj, kde je v hezkém zálivu hospůdek nepočítaně... a tady fungují snad všechny. Chobotnicový salát byl super, hned při zastavení u restaurace usměvavý majitel lákal na 30% slevu a kávu na účet podniku. Přecejen se o hosty zatím musí s konkurenty hned vedle přetahovat. Ideální situace pro návštěvu Chorvatska!

 

Typické ceny v chorvatských restauracích - červen 2020:

hlavní jídlo od 50 HRK
rybí pokrmy od 80 HRK
nealko nápoje 0,3 litru 18 HRK
pivo 0,5 litru 25 HRK

 

Díl 6. Mali Lošinj: druhé místo našeho testovacího pobytu - Camping Čikat

neděle 14. června 14.00 hod.

Přes istrijské vnitrozemí a ostrov Cres spojený s pevninou trajektem Jadrolinija jsme dojeli do města Mali Lošinj, do kempu Čikat. Kemp se nachází na výběžku ostrova Lošinj, stezkou pro pěší a cyklisty asi 2 km od centra města.

Celý kemp je situován do starého borovicového lesa, takže téměř všechny parcely jsou dobře chráněny před sluncem. Disponuje velmi solidním sociálním zařízením (v době naší návštěvy byly otevřeny jen některé pavilony sociálních zařízení, takže provoz v nich vzbuzoval pocit větší obsazenosti kempu, než jaká skutečně byla a jakou vám ukazujeme na fotkách).

Zejména děti ocení (jednoduchý, ale velký) aquapark, který se nachází přímo v kempu a do kterého je pro hosty kempu neomezený vstup zdarma. Pláž je z drobných oblázků s poměrně prudším vstupem do moře, jsou na ní k dispozici slunečníky.

Váš účet za pobyt v kempu zde významně ovlivní výběr parcely, máme však pocit, že ne vždy dražší znamená lepší - vyplatí se tedy před check-inem projít kemp a vybrat si místo!

Co říci na závěr? Klid, prázdno, pohoda... ostatně jako na všech místech, která jsme dosud navštívili ;-)

 

Ceny Camping Čikat (orientační):

parcela Premium (námi vybraná v blízkosti moře, v ceníku "střední liga")
- červen 140 HRK / noc

dospělá osoba (od 12 let)
- červen 90 HRK / noc

děti 5 - 11,99 let
- červen 60 HRK / noc

ceníky na pozdější dobu zatím nebyly zveřejněny, dle sdělení recepce se jedná o snížené ceny

 

Díl 5. Umag - trajekt na Cres - Mali Lošinj: hurá na ostrovy aneb trajekty 2020

neděle 14. června 9.00 hod.

Ráno jsme vyjeli z Camping Park Umag na další místo našeho testovacího tripu, na ostrov Lošinj do města Mali Lošinj. Vyhlédli jsme si Camping Čikat, člena sítě nadstandardních kempingů LeadingCampings. Výběr ostrovního kempu byl podpořen záměrem otestovat trajekty v sezóně 2020. A nezůstane u jednoho trajektu (ale o tom zase za dva dny)!

Po bezmála dvouhodinové jízdě (88 km) malými silnicemi istrijského vnitrozemí, které se nám líbí čím dál, tím víc, jsme přes Motovun (ano, to byl jeden z cílů včerejšího cyklovýletu, a řekneme vám, bydlíkem se do toho kopce jede o dost líp než na kole) a Pazin (jedině zde lze cestou nakoupit v supermarketech) dojeli do přístavní obce Brestova, ze které vyjíždí trajekt na ostrov Cres do obce Porozina. Cres je spojený poměrně malým zvedacím mostem v Osoru s dalším - naším cílovým - ostrovem Lošinj. Úžina mezi ostrovy má sotva pár desítek metrů.

Trajekt odjíždí podle jízdního řádu v 11.30 hod., přesně v jedenáct jsme byli v Brestově. Prodejna lístků na trajekt je asi 300 metrů před přístavem, pravděpodobně je to ideální místo vybrané tak, aby se auta stojící od přístavu ke kase vešla na jeden trajekt. Není tedy třeba nikde parkovat a všichni mají své lístky včas a nezdržují nájezd na trajekt.

Vylodění aut z trajektu, který přijel z opačného směru, trvalo asi pět minut, nalodění nás čekajících podobný čas. Ani se pořádně nezavřela vrata a trajekt se dal do pohybu. Asi po dvaceti minutách plavby s pěkným výhledem za neméně pěkného počasí proběhla podobná procedura v Porozině na ostrově Cres.

Z Poroziny silnice stoupá na hřeben ostrova (místy je moderní, místy původní poměrně úzká - je třeba při míjení větších aut zastavit), po kterém se vine po celé délce ostrova Cres (s výjimkou sjezdu téměř na nulovou nadmořskou výšku ve městě Cres). V horních partiích je silnice převážně moderní, místy "velmi rychlá". Cestou projedete několik míst s krásnými výhledy na obě strany ostrova, na některých lze i "rozumně" zastavit. Fotografování je pak povinností...

Po 59 km v obci Osor po již zmíněném zvedacím mostě přejedete na ostrov Lošinj, náš dnešní cíl. Do města Mali Lošinj je to dalších asi 23 km po celkem slušné silnici.

Důležitý závěr z této etapy: trajekt "fungoval" standardně. Domníváme se, že i v této poněkud zvláštní sezóně můžete vyrazit do Chorvatska nejen na pevninu, ale i na ostrovy.

 

Trajekt společnosti Jadrolinija Brestova (Istrie) - Porozina (Cres):

cena za obytný vůz do 7 m délky 204 HRK, nad 7 m délky 257 HRK
cena za osobu 15 HRK
v současné situaci pluje přes den každé dvě hodiny tam a zpět
doba plavby přibližně 20 minut
ideální nájezd pro auta s větším zadním převisem, mj. obytné vozy
 

Díl 4. Umag - Motovun - Poreč - Novigrad - Umag: jak nyní v Chorvatsku fungují služby a zároveň tip na cyklovýlet

sobota 13. června 12.00 hod.

Dnes jsme se vydali po několika istrijských městech a městečkách navnímat atmosféru letošního začínajícího léta a dostupnost typických turistických služeb. Zatím pro vás máme stručný závěr: nejsou otevřeny všechny obchody, restaurace, cukrárny... ale (a to je důležité!) je jich otevřeno značné procento a toto procento je podstatně vyšší, než procento současného počtu turistů na Istrii z počtu pro tuto dobu obvyklého. Řečeno jinak, v hospůdce si snadno sednete, číšníci jsou usměvavější, dostanete kávu na účet firmy a za dýško vám třikrát poděkují. To jsme z Chorvatska dříve neznali. Kéž by jim to zůstalo!

V neděli pro vás otestujeme trajekty. Podle stránky provozovatele Jadrolinija by měly fungovat... zatím vše vyšlo pozitivně, tak věříme, že i zítra vám předáme pozitivní zprávy...

 

Cyklovýlet - základní charakteristika:

trasa Umag - Motovun - Poreč - Novigrad - Umag
délka 84 km
převýšení 990 m
doba jízdy - se zastávkami a obědem kolem 6 - 7 hodin
vhodné kolo - silniční (nesjízdné jsou ulice v Motovunu), horské, ideální gravel bike
profil jezdce - každý, kdo ujede tuto vzdálenost, nedoporučujeme však jako první výjezd v sezóně

 

Díl 3. Umag: první místo našeho testovacího pobytu - Camping Park Umag

pátek 12. června 11.00 hod.

Po krátké cestě ze slovinsko-chorvatské hranice jsme dojeli do Camping Park Umag, moderního kempu, který se nachází 8 km jižně od města Umag (nejsevernějšího města chorvatského pobřeží) a 5 km severně od města Novigrad. Za "normálních okolností" bychom se kempu této velikosti trochu obávali, mohl by být více rušný, než by si člověk o dovolené mohl přát. Nicméně při současném (odhadujeme) tříprocentním vytížení, kdy pro sebe při troše snahy o správný výběr parcely máte celou "ulici", jeho velikost přináší mnoho pozitiv. Provozovatel má dostatek prostředků na investice.

Tento díl jsme nechtěli psát příliš dlouhý. Obrázky ve fotogalerii řeknou více než tisíc slov. Pokud jste si ještě nezvykli na 5hvězdičkové kempy zejména na severním Jadranu v Itálii, asi vás překvapí kvalita sociálních zařízení tohoto kempu, samozřejmě myslíme pozitivně. V kempu je sociální zařízení na deseti místech, velikost každého tipujeme na 1000 m2.

Jsou nejen vždy čistá, ale každá sprcha nebo záchod mají v odděleném prostoru vlastní deskové umyvadlo, takže odpadá jakýkoli kontakt s ostatními hosty při jejich návštěvě. K dispozici jsou zvláštní zóny pro děti, které jsou jim ergonomicky uzpůsobené. Dále můžete využít venkovní umyvadla skoro v zeleni, pokud je vám za hezkého počasí líto se na pár minut "zavřít".

Další zónou sociálních zařízení je prostor pro praní nejen s umyvadly, ale i s naprosto nově vypadajícími pračkami a sušičkami, a také pěkně provedený prostor pro mytí nádobí. Prostě co víc si přát... a navíc, když to všechno máte letos (aspoň zatím) skoro jen pro sebe ;-)

Parcely v některých zónách kempu jsou dobře stíněné vzrostlými stromy. Jsou přístupné po úzkých asfaltových silničkách, které jsou kolmé na "hlavní tepnu", na které při naší návštěvě nic moc netepalo (to myslíme opět pozitivně!).

Právě byla dokončována nová (druhá) soustava bazénů a nová (též druhá, nepočítáme-li bistra) restaurace. Podle vizualizací bude vše provedeno podle vysokých standardů provozovatele zařízení.

Koupání je trochu "chorvatské", přístup do vody je buď z oblázkových (malých) pláží nebo z betonových (velkých) plat. Ale to je na Jadranu standard. A voda je samozřejmě průzračná!

Pokud hledáte na severním Jadranu komfortní kemp, můžeme vám Camping Park Umag rozhodně doporučit. Ušetříte čas plněním a vypouštěním vody a údržbou záchodové nádrže vašeho karavanu, tady totiž rozhodně vlastní sociální zařízení v karavanu používat nebudete!

Zítra doplníme informace o tom, jak v současné době fungují služby v blízkých městech Umagu, Novigradu a Poreči, které v rámci našeho testovacího pobytu navštívíme v sobotu. A přidáme tip na cyklovýlet!

 

Ceny Camping Park Umag (uvedeny s mírným zaokrouhlením):

parcela Classic (naprosto postačující komfort pro obytné auto)
- červen 16 EUR / noc, prázdniny 16 - 25 EUR / noc, září 10 EUR / noc

dospělá osoba (od 12 let)
- červen 7 EUR / noc, prázdniny 6 - 10 EUR / noc, září 5 EUR / noc

děti 5 - 11,99 let
- červen 4 EUR / noc, prázdniny 4 - 6 EUR / noc, září zdarma

 

 

Díl 2. Pongau - Umag: pokračujeme na Istrii

pátek 12. června 6.00 hod.

Po celkem pohodovém spánku na dálničním parkovišti jsme ráno jeli dále po dálnici směr Villach. Cestou po Tauernautobahn A10 zaplatíte za průjezd tunely mýto ve výši 12,50 EUR. Nevíme, jestli je to změna posledních měsíců, ale mýtnice je nově bez obsluhy, platba kartou je však bezproblémová. Automat standardně netiskne účet, pokud jej chcete nebo potřebujete, nezapomeňte stisknout tlačítko „Quittung“.

U Villachu jsme se dali směr Lublaň, značený jednoduše jako SLO(vinsko). Po pár kilometrech vás potká ještě jedna automatická mýtnice, tentokrát od vás vybere 7,50 EUR a za chvíli již projíždíte hraničním tunelem Karawanken. Za tunelem jsme se potkali s první hlídkou, slovinskou hranici střežila tamní policie silou jedné postarší ženy, která se na připravené doklady ani nekoukla a na otázku „Kam putujete?“ nás na základě odpovědi, že do Chorvatska, mlčky propustila dál. Na obchvatu Lublaně jsme potkali jediný hustší provoz na celé cestě, trefili jsme se do ranní špičky. Nicméně bez jakéhokoli zdržení jsme pokračovali směr Koper. Kousek za Lublaní byl již provoz v „letošním normálu“, tedy velmi řídký.

V přístavním Koperu, jehož předměstí se v poslední době výrazně změnilo (k lepšímu!), jsme nakoupili v Hoferu (ALDI), levněji než u nás (koupené pečivo bylo i o dost lepší), a natankovali naftu opět „do plna“ za přijatelné 1 EUR za litr nafty. Jedno euro je asi tak nízká cena, že se ani nesnažili o baťovských 0,999 EUR.

Z Koperu jsme pokračovali na hraniční přechod s Chorvatskem Dragonja. Před přechodem byla kolona asi deseti aut, ale odbavení bylo plynulé, zdrželo nás snad pět minut. Důvodem drobného čekání je diktování telefonního čísla chorvatskému policistovi, který si jej zapíše spolu s vaším jménem a sděleným cílem cesty. Nic neověřuje, pravděpodobně byste ho uspokojili i číslem 567123. Nadiktovali jsme správné číslo, třeba to přecejen může být k něčemu dobré.

To byla naprosto jediná formalita související s cestou čtyřmi zeměmi, Českem, Rakouskem, Slovinskem a Chorvatskem. Cesta byla volnější než kdykoli dříve, nafta levnější, obsluha na benzinkách usměvavější, na Tank Ono v Dolním Dvořišti dokonce pozdravila (to jsme tam opravdu nikdy dříve nezažili!).

Dále jsme ujeli necelých 20 km do istrijského Umagu do předem vybraného kempu. A o tom už zase příště!

 

Data k cestě Liberec - Umag:

ujetá vzdálenost 905 km
čistý čas jízdy 10,5 hod.
průměrná rychlost 86 km/h
průměrná spotřeba 9,3 l nafty na 100 km
mýto a zahraniční dálniční známky (přepočteno na Kč) 1180 Kč

 

Díl 1. Liberec - Pongau: vyjíždíme směr Istrie

čtvrtek 11. června 15.00 hod.

Se zcela novým obytným vozem HYMER Tramp, který najdete v několika exemplářích v naší flotile jako vůz kategorie SUPERIOR, jsme vyrazili směr Praha. Po pracovní schůzce v Praze jsme jeli po standardní trase na hraniční přechod s Rakouskem v Dolním Dvořišti.

Průjezd Prahou byl poměrně plynulý, silnice a dálnice směr České Budějovice patřila téměř jen nám. Pro jízdu s obytným vozem je to velká výhoda, s velkým vozidlem je vždy fajn jet plynule, nebrzdit, využívat jeho velké kinetické energie pro vyjetí následujícího kopečku.

Na benzince Tank Ono v Dolním Dvořišti (ano, je to ta vyhlášená velkými frontami) jsme byli skoro sami a natankovali „do plna“ – litr nafty za 23,80 Kč. Také jsme zde koupili dálniční známky pro rakouské a slovinské dálnice (tu rakouskou potřebujete hned po pár kilometrech, ve Freistadtu začíná příjemná dálnice směr Linz). Nabízejí je za stejnou cenu jako v Rakousku a Slovinsku, rakouskou desetidenní za 249 Kč a slovinskou týdenní za 398 Kč. V obou případech jsou obytné automobily do celkové hmotnosti 3,5 tuny považovány za standardní osobní vozy, nyní již i ve Slovinsku bez ohledu na kolmou výšku nad přední nápravou.

Pokračovali jsme za hezkého podvečera směr Salzburg, kolem malebného jezera Mondsee s kulisou hor, které z osobního auta kvůli protihlukovým bariérám nevidíte, ale z obytňáku ano, a za tmy dále směr Villach.

Přespali jsme na dálničním parkovišti v Pongau. Nedokázali jsme se zde připojit k mobilnímu internetu, ale zjistili jsme, že provozovatel rakouských dálnic ASFINAG má na parkovišti svoji rychlou WiFi síť. Registrace je zdarma a je platná i pro další parkoviště na cestě.

 

Informace o obytném vozu:

polointegrovaný obytný vůz s podélnými lůžky v zadní části a spouštěcím lůžkem
HYMER Tramp S 685
na podvozku Mercedes-Benz Sprinter s pohonem přední nápravy
s motorem o výkonu 177 koní a 9stupňovou automatickou převodovkou
s multimediálním systémem MBUX a LED světlomety
s adaptivním tempomatem a aktivním vedením v jízdním pruhu

 

Naše akční pakety.

Vaše jednoznačné plus!

zdarma

Camper pack

  • sluneční markýza
  • kempingový nábytek
  • varné a jídelní nádobí
  • připojovací kabely a nájezdové klíny
  • seznamy kempů a karavanových stání
zdarma

Tech pack

  • nástavbová klimatizace
    (jen polointegrované vozy a vozy s alkovnou)
  • satelitní navigace
  • nosič jízdních kol
  • měnič napětí 12 V / 220 V
zdarma

Secure pack

  • pojištění odpovědnosti
  • havarijní pojištění all-risk
  • pojištění čelního skla bez spoluúčasti
  • asistenční služby pojišťovny 24 / 7
  • další řidiči
zdarma

Easy pack

  • převzetí a vrácení vozu i mimo pracovní dny
  • zaškolení uživatele a telefonická asistence
  • vrácení běžně znečištěného vozu
  • parkování vašeho vozu v našem objektu
  • cestování po celé Evropě bez omezení
Rezervace a prodej

Rezervace a smlouvy

Daniel Havelka   england germany (+420) 777 57 57 57 daniel.havelka@autopartner.cz
Předávání a technické dotazy

Předávání vozů a technické dotazy

Zdeněk Řezníček (+420) 774 67 67 67 zdenek.reznicek@autopartner.cz
Novinky na email

Novinky z půjčovny e-mailem

Neuniknou vám nejnovější informace!

Odesláním e-mailu souhlasím se zpracováním osobních údajů.
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace
Login